W 1934 roku ogłoszono konkurs na wykonanie projektu nowego, lekkiego czołgu o masie do 10 ton, uzbrojonego w działko kaliber 20mm. Ostatecznie do produkcji wybrano podwozie MAN, a kadłub zaprojektowały zakłady Daimler-Benz. PzKPfw II Ausf. F był modelem przejściowym do czasu pojawienia się czołgów PzKpfw III i PzKpfw IV. Czołgi te wykorzystano w czasie uderzenia na Francję- ok. 1000 egzemplarzy. Rok później użyto je w czasie inwazji na ZSRR, choć były już przestarzale. Pierwsze wozy seryjne PzKpfw II Ausf A dostarczono w 1935 roku. Jednak okazało się, że silnik o mocy 97KW (130hp) jest za słaby, tak więc wprowadzono model PzKpfw II Ausf. B z silnikiem 104KW (140hp) i innymi udoskonaleniami.
W 1937 roku wprowadzono model PzKpfw II Ausf. C, miał on lepszy pancerz i zmienione zawieszenie. W roku 1938 wprowadzono model PzKpfw Ausf. D i PzKpfw Ausf. E z nowym zawieszeniem na drążkach skrętnych, co umożliwiło zwiększenie prędkości do 55km/h.
Ostateczną wersją produkcyjną w tej serii był model PzKpfw Ausf. F, który pojawił się w latach 1940-1941. Zwiększono jego całkowitą masę do prawie 10 ton, co w rezultacie spowodowało obniżenie jego prędkości. Uzbrojenie składało się z działka kaliber 20mm (z zapasem amunicji 180 naboi) z lewej strony wieży, a także karabin maszynowy kaliber 7,92mm (z zapasem amunicji 1425 naboi) z prawej strony wieży. Do 1943 roku wyprodukowano 524 wozy tej serii. Jednym z ciekawszych modeli była specjalna wersja pływająca wykorzystana w inwazji na Anglię w 1940 roku. Model ten osiągał prędkość 10km/h.
Dane techniczne PzKpfw II Ausf. F
Masa całkowita
|
10 ton
|
Długość |
4,64m |
Szerokość |
2,30m |
Wysokość |
2,02m |
Silnik |
sześciocylindrowy, benzynowy Maybach o mocy 104 KW |
Prędkość |
55km/h |
Zasięg na drodze |
200km |
Pokonywane przeszkody |
brody 0,85m, wzniesienia 50 stopni, pionowe ściany 0,42m, rowy 1,75m |
Załoga |
3 osoby |
Uzbrojenie |
działko kal. 20mm, km kaliber 7,92mm |
Grubość pancerza |
14.5 mm |
dodaj komentarz »