Siły zbrojne » Wehrmacht » Uzbrojenie » Bergepanther



Bergepanther to niemiecki pojazd inżynieryjny, który został zaprojektowany podczas II wojny światowej jako wóz wsparcia dla czołgów Panther. Jego głównym celem było holowanie uszkodzonych pojazdów oraz ich naprawa w terenie.

Bergepanther powstał jako odpowiedź na potrzeby niemieckich sił zbrojnych w czasie II wojny światowej. Jego rozwój rozpoczął się w 1943 roku, kiedy to zauważono, że czołgi Panther, mimo swojej potężnej mocy ognia i opancerzenia, często wymagały pomocy w terenie z powodu uszkodzeń lub awarii mechanicznych. W związku z tym, powstała potrzeba stworzenia pojazdu, który mógłby wspierać czołgi w operacjach na froncie.

Bergepanther był w zasadzie przekształconą wersją czołgu Panther. Został opracowany na podwoziu czołgu Panther Ausf. D przez firmę MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg), która zaprojektowała i zbudowała pierwsze 12 egzemplarzy tego pojazdu, następnie firma Henschel produkując 70 pojazdów tego typu opartych na Panther Ausf. A, a także Daimler-Benz produkując kilka dodatkowych Bergepanther Ausf. A. Ostatnim producentem Bergepanther była firma Demag. Produkcja tego modelu została zakończona w październiku 1944 roku, kiedy zaczęto montować wersję Ausf. G. Demag wyprodukował łącznie 168 sztuk obu typów pojazdu.

Jednostką napędową pojazdu był silnik Maybach HL 230 p30, benzynowy w układzie V, 12 cylindrów o mocy 515 kW. Bergepanther został również uzbrojony w karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm oraz działko kal. 20 mm działo KwK 38, L/55.

Bergepanther był przeznaczony do holowania uszkodzonych czołgów i pojazdów bojowych, co było kluczowe na polu bitwy, aby zapewnić mobilność jednostek. Pojazd ten mógł być również używany do wykonywania podstawowych napraw w terenie, co pozwalało na szybsze przywrócenie sprawności innych maszyn. Oprócz holowania i napraw, Bergepanther mógł również wspierać jednostki piechoty, oferując dodatkowe możliwości operacyjne.

Pojazd był wyposażony został w dźwig, który umożliwiał podnoszenie i przemieszczanie uszkodzonych pojazdów. Hak holowniczy służył do ciągnięcia czołgów i innych maszyn, zestaw narzędzi niezbędnych do przeprowadzania napraw, w tym klucze, młotki oraz inne narzędzia inżynieryjne oraz pomost ładunkowy, służący do przewozu części zamiennych i dodatkowego wyposażenia.

Standardowo załoga Bergepanther składała się z 3-4 osób, w tym kierowcy, dowódcy oraz mechanika. Wszyscy członkowie załogi musieli być przeszkoleni w zakresie obsługi pojazdu oraz jego wyposażenia. Obsługa Bergepanther wymagała znajomości procedur holowania i naprawy, a także umiejętności związanych z obsługą dźwigu i narzędzi. Istotne było przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas operacji, aby zminimalizować ryzyko wypadków, szczególnie podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów.

Bergepanther zadebiutował na froncie w 1944 roku i był używany w różnych kampaniach, w tym w bitwie o Normandię oraz na froncie wschodnim. Dzięki swoim zdolnościom do holowania i naprawy, odegrał kluczową rolę w utrzymaniu sprawności niemieckich sił pancernych.

Pomimo swojej użyteczności, Bergepanther nie był wolny od problemów. Podobnie jak inne pojazdy z tamtej epoki, borykał się z różnymi ograniczeniami, w tym z awariami mechanicznymi oraz trudnościami w dostosowaniu do zmieniających się warunków wojennych. Nie zmienia to faktu, że pojazd ten był istotnym elementem niemieckiej strategii wojskowej, zapewniając wsparcie dla czołgów i pomagając w ich utrzymaniu w walce. Jego historia odzwierciedla nie tylko rozwój technologii wojskowej, ale także wyzwania, jakie niosła ze sobą wojna.

Bergepanther stał się symbolem niemieckiej inżynierii wojskowej i przyczynił się do rozwoju koncepcji pojazdów wsparcia na polu bitwy. Jego konstrukcja i funkcjonalność miały wpływ na późniejsze pojazdy ratownicze i inżynieryjne w armiach na całym świecie.

Dane techniczne

Masa
42700 kg
Silnik/b] Maybach HL 230 p30, benzynowy w układzie V, 12 cylindrów o mocy 515 kW
Długość 808 cm
Szerokość 327 cm
Wysokość 274 cm
Prędkość 46 km/h, 20 km/h (w terenie)
Zasięg droga- 310 km, teren- 160 km
Załoga 3-4 osoby
Uzbrojenie karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm, działko kal. 20 mm, działo KwK 38, L/55
dodaj komentarz »
NOWOŚCI WYDAWNICZE
Armia krajowa na Wołyniu
Krwawy dar Stalina
Ksiądz z Dachau
Mroczne sekrety II Wojny światowej
Ostatnie tajemnice nazistów
Sowieckie tajemnice II Wojny światowej
Wojenny pamiętnik
Copyright © 2006-2025 Vaterland.pl