Bergepanther to niemiecki pojazd inżynieryjny, który został zaprojektowany podczas II wojny światowej jako wóz wsparcia dla czołgów Panther. Jego głównym celem było holowanie uszkodzonych pojazdów oraz ich naprawa w terenie.
Bergepanther powstał jako odpowiedź na potrzeby niemieckich sił zbrojnych w czasie II wojny światowej. Jego rozwój rozpoczął się w 1943 roku, kiedy to zauważono, że czołgi Panther, mimo swojej potężnej mocy ognia i opancerzenia, często wymagały pomocy w terenie z powodu uszkodzeń lub awarii mechanicznych. W związku z tym, powstała potrzeba stworzenia pojazdu, który mógłby wspierać czołgi w operacjach na froncie.
Bergepanther był w zasadzie przekształconą wersją czołgu Panther. Został opracowany na podwoziu czołgu Panther Ausf. D przez firmę MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg), która zaprojektowała i zbudowała pierwsze 12 egzemplarzy tego pojazdu, następnie firma Henschel produkując 70 pojazdów tego typu opartych na Panther Ausf. A, a także Daimler-Benz produkując kilka dodatkowych Bergepanther Ausf. A. Ostatnim producentem Bergepanther była firma Demag. Produkcja tego modelu została zakończona w październiku 1944 roku, kiedy zaczęto montować wersję Ausf. G. Demag wyprodukował łącznie 168 sztuk obu typów pojazdu.
Jednostką napędową pojazdu był silnik Maybach HL 230 p30, benzynowy w układzie V, 12 cylindrów o mocy 515 kW. Bergepanther został również uzbrojony w karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm oraz działko kal. 20 mm
działo KwK 38, L/55.
Bergepanther był przeznaczony do holowania uszkodzonych czołgów i pojazdów bojowych, co było kluczowe na polu bitwy, aby zapewnić mobilność jednostek. Pojazd ten mógł być również używany do wykonywania podstawowych napraw w terenie, co pozwalało na szybsze przywrócenie sprawności innych maszyn. Oprócz holowania i napraw, Bergepanther mógł również wspierać jednostki piechoty, oferując dodatkowe możliwości operacyjne.
Pojazd był wyposażony został w dźwig, który umożliwiał podnoszenie i przemieszczanie uszkodzonych pojazdów. Hak holowniczy służył do ciągnięcia czołgów i innych maszyn, zestaw narzędzi niezbędnych do przeprowadzania napraw, w tym klucze, młotki oraz inne narzędzia inżynieryjne oraz pomost ładunkowy, służący do przewozu części zamiennych i dodatkowego wyposażenia.
Standardowo załoga Bergepanther składała się z 3-4 osób, w tym kierowcy, dowódcy oraz mechanika. Wszyscy członkowie załogi musieli być przeszkoleni w zakresie obsługi pojazdu oraz jego wyposażenia. Obsługa Bergepanther wymagała znajomości procedur holowania i naprawy, a także umiejętności związanych z obsługą dźwigu i narzędzi. Istotne było przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas operacji, aby zminimalizować ryzyko wypadków, szczególnie podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów.
Bergepanther zadebiutował na froncie w 1944 roku i był używany w różnych kampaniach, w tym w bitwie o Normandię oraz na froncie wschodnim. Dzięki swoim zdolnościom do holowania i naprawy, odegrał kluczową rolę w utrzymaniu sprawności niemieckich sił pancernych.
Pomimo swojej użyteczności, Bergepanther nie był wolny od problemów. Podobnie jak inne pojazdy z tamtej epoki, borykał się z różnymi ograniczeniami, w tym z awariami mechanicznymi oraz trudnościami w dostosowaniu do zmieniających się warunków wojennych. Nie zmienia to faktu, że pojazd ten był istotnym elementem niemieckiej strategii wojskowej, zapewniając wsparcie dla czołgów i pomagając w ich utrzymaniu w walce. Jego historia odzwierciedla nie tylko rozwój technologii wojskowej, ale także wyzwania, jakie niosła ze sobą wojna.
Bergepanther stał się symbolem niemieckiej inżynierii wojskowej i przyczynił się do rozwoju koncepcji pojazdów wsparcia na polu bitwy. Jego konstrukcja i funkcjonalność miały wpływ na późniejsze pojazdy ratownicze i inżynieryjne w armiach na całym świecie.
Dane techniczne
Masa
|
42700 kg
|
Silnik/b] |
Maybach HL 230 p30, benzynowy w układzie V, 12 cylindrów o mocy 515 kW |
Długość |
808 cm |
Szerokość |
327 cm |
Wysokość |
274 cm |
Prędkość |
46 km/h, 20 km/h (w terenie) |
Zasięg |
droga- 310 km, teren- 160 km |
Załoga |
3-4 osoby |
Uzbrojenie |
karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm, działko kal. 20 mm, działo KwK 38, L/55 |
dodaj komentarz »